De receptionist vervult een belangrijke rol in een bedrijf. Het is de schakel tussen de boze buitenwereld en de afgesloten werkvloer die soms misschien nog wel bozer is dan de boze buitenwereld, maar laten we daar maar niet vanuit gaan. Het is een rol die inherent menselijk is. Het gaat om bepaalde administratieve zaken, die misschien niet persé zo belangrijk door mensen moeten worden gedaan, maar het gaat ook om het ontvangen van gasten. Mensen die bij het bedrijf komen komen als eerste in aanraking met de receptie. Receptie is immers een synoniem voor ontvangst en het is dan ook niet gek dat de rol van de receptionist onder andere het ontvangen is van klanten. Ze op een gastvrije manier behandelen, ze iets te drinken aanbieden of vriendelijk de weg wijzen zijn allemaal belangrijke taken. Met de opkomst van receptie software dreigt aan deze taken voorbij te worden gegaan. Hoewel digitale aanwezigheidsregistratie niet zo’n punt is, aangezien het hierbij gaat om simpele taken die een computer prima zou kunnen doen, is het toch ook belangrijk te kijken naar de andere taken van een receptionist. Een robot kan simpelweg niet de mens vervangen in sociale omgang en misschien moeten we dat ook wel helemaal niet willen. Laten we met zijn allen waarde hechten aan de mens en alles wat hem mens maakt. Het is iets bijzonders en een wonder en laten we dat wonder niet exact na proberen te maken. Er zijn immers al 7 miljard mensen op deze aardbol en voor mensheid hebben we dus geen computers nodig. Laat de receptionist bestaan als beroep. Misschien kunnen bepaalde taken door moderne technologie worden vervangen, zoals registratie en dergelijke, maar laat bedrijven onthouden hoe belangrijk het is iemand te hebben die de menselijke kant van het toch vaak kille bedrijfsleven naar voren schuift. |
https://www.digireceptie.be/ |